foodora

Foodora recension och hur de behandlar sina kunder

Foodora recension

Allt började när jag låg hemma sjuk och bestämde mig för att beställa hem mat från Foodora, för första gången. Jag hittar en rätt som jag vill ha. Jag vill dock göra en förändring i min beställning med ett önskemål att ta bort en ingrediens till min rätt. Så jag skriver i Foodoras app, där det finns ett fält för att fylla “Särskilda önskemål” vad jag vill inte vill ha i min rätt, ihopp om att få det enligt mitt önskemål.
Det dröjer först och främst över 1,5 h att få hem maten och jag får Foodoras smått irriterande sms “Kära kund, vi ber så hemskt mycket om ursäkt men din mat kommer tyvärr bli något försenad”. När jag väl får hem min rätt, ser jag snabbt att Foodora har missat/struntat i mitt särskilda önskemål om att få min mat som jag önskat den. Maten blir oätbar.

Kundtjänsten i Foodoras app

Direkt efter att jag slängt min mat, skriver jag till deras kundtjänst i appen. Jag frågar om jag inte bör bli kompenserad då jag gjort ett särskilt önskemål, inte fått min rätt enligt mina önskemål och inte kunnat äta min mat. Jag får svar från Foodoras kundtjänst att de beklagar missen med beställningen och att de har skickat min ärende till “Foodoras kvalitetsavdelning” och att jag om jag blir kompenserad, kommer Foodora kontakta mig.
Det går mer än 24 timmar och jag bestämmer mig för att kontakta dem igen i deras chatt i appen. Får svar att de har tittat på mitt ärende, men att de valt att inte kompensera det. Konversationen mellan mig och Foodora support:

Foodora: Dessvärre får man endast återkoppling då en kompensation blir aktuell, har du ej fått det innebär det att de har bedömt att en kompensation från Foodora inte kommer att delas ut.

Jag: Så jag får en rätt med något jag sa att jag inte ville ha i rätten, enligt mitt särskilda önskemål. Kunde inte äta rätten och får betala fullt pris utan kompensation. Låter det rimligt?

Foodora: Vi kan endast garantera att restaurangen tar hänsyn till speciella önskemål då man nämner att det gäller allergi

Jag: Men jag förväntar mig ju att rätten är ätbar när jag får den?

Foodora: Observera dock att det är upp till restaurangen att tillgodose dina önskemål i den mån det ä möjligt. I regel säljs produkterna så som de är beskrivna i menyerna och vi garanterar inte att alla särskilda önskemål uppfylls.

Jag: Men det är ju er jag betalar och jag får inte det jag betalar för? Ni bortser alltså helt från en väldigt missnöjd kund och kan inte tänka er att kompensera för en miss av er?

Foodora: “Personen har lämnat chatten”

Foodora på Facebook

Jag bestämmer mig för att dagen efter min konversation med Foodoras support, försöka fortsätta konversationen, genom att skriva till dem på Facebook för att lyfta frågan igen och försöka förstå varför de vägrar betala betala ut en kompensation för en såld maträtt som inte går att äta.

Jag: Hej Foodora, Jag fick här om dagen hem en maträtt jag inte kunde äta. Det här tycker er kundtjänst är restaurangens fel. Det är väl ändå er jag betalar? Hur ställer ni er till det här?

Foodora: Det var mycket tråkigt att höra att maten som levererades inte höll standarden och mötte era förväntningar. Vänligen kontakta oss på info@foodora.se så ska vi se till att hjälpa dig och hantera ärendet därifrån!
Trevlig helg!
Foodora

Foodora hänvisar alltså mig till samma process, att efter jag har mailat dem, ska de skicka ärendet till deras kvalitetsavdelning, för eventuell kompensation. Jag mailar Foodora:

JagHej Foodora,

Ni bad mig att maila er gällande hur ni ska hantera mitt ärende om att betala för en maträtt, som jag inte kunde äta.
Hur löser vi det här? Trött på att behöva jaga er för att försöka få en kompensation.
Hälsningar,
William

Foodora: Hej William,

Tack för att du mailar in till oss på Foodora. Jag har nu personligen läst igenom all tidigare kontakt du haft med oss angående din order där det visade sig att restaurangen inte tog hänsyn till ert önskemål. Först och främst vill jag börja med att be om ursäkt för detta misstag. Det är verkligen under all kritik att att maten som levererats till er inte mötte era förväntningar och förstår helt att detta gör en mycket besviken. Det står dock utförligt på vår hemsida hur sådana här ärenden hanteras: _”Du kan skriva in särskilda önskemål i kommentarrutan som kommer upp när du klickar på rätten i din varukorg. Observera dock att det är upp till restaurangen att tillgodose dina önskemål i den mån möjlig. I regel säljs produkterna så som de är beskrivna i menyerna och vi garanterar inte att alla särskilda önskemål uppfylls till skillnad mot allergier. Det är inte möjligt att lägga till produkter/ingredienser i denna kommentarruta.”.

Trots att restaurangen valt att inte tillgodose till önskemål så vill jag såklart att du ska få kompenseras. Dessvärre är det inte jag som sitter på rabattkoder och kan endast skicka iväg detta mail till vår ansvariga kvalitetsavdelning för en kompensationsbedömning. Jag ber dem se över detta ärende ännu en gång och se på det lika allvarligt som du och jag gör då din mat nu blev oätlig. Återigen gäller regeln att de återkommer med en rabattkod inom 24 timmar ifall kompensation blir aktuell. Jag hoppas att detta känns som en acceptabel lösning och att ni trots allt upplever att jag assisterat er på bästa sätt efter min förmåga och den position jag är i.

Återigen ber jag innerligt om ursäkt å våra och alla inblandade parters vägnar för detta missöde men hoppas att du i framtiden får en genomgående positiv och problemfri upplevelse med vår tjänst och de restauranger vi samarbetar med! Att våra kunder har en kvalitativ upplevelse är naturligtvis vår högsta prioritet. Jag hoppas således att du ger oss en ny chans och tackar dig för den feedback du förmedlat samt för din förståelse och ditt tålamod i hanterandet av det här ärendet!

Jag: Hej Foodora,

Jag är väldigt chockerad att jag ska behöva lägga sån här tid och hur det här sköts av er. Att man ska behöva betala för något man inte kan nyttja är för mig helt otroligt. Att jag också ska behöva kontakta er ett flertal gånger är också för mig helt otroligt, för en sådan här sak. Jag tycker absolut inte att detta har skötts bra i och med att jag återigen pratar med någon som inte kan göra annat än att låta mig vänta, igen…
Jag ser ingen annan lösning på det här än att jag blir kompenserad. Gör du?

Du nämner också “att era kunder ska ha en kvalitativ upplevelse är er högsta prioritet”. Det har jag väldigt svårt att tro på efter det här.

Foodora: Hej igen,

Jag lider verkligen med dig i detta osmidiga hanterande av reklamationen. Men nu har jag som sagt återigen kontaktat kvalitetsavdelningen och hoppas verkligen på att du får återkoppling av dem dennan gång. Som sagt, inom 24 timmar återkommer de ifall kompensation blir aktuell. Jag väntar precis som du spänt på kompensation.

Ha en trevlig helg!

Det går över 24 timmar och jag har fortfarande inte blivit kontaktat av Foodoras support eller kvalitetsavdelning. Jag tycker att det är så otroligt att jag inte fått någon kompensation efter det här ärendet, så jag bestämmer mig för att maila igen för att dubbelkolla.

Jag: Hej Foodora,

Jag har inte blivit kontaktad av er kvalitetsavdelning. Innebär det här att jag alltså inte blir kompenserad?

Börjar bli trött på att behöva kontakta er gång på gång.

Foodora: Hej William,

Tack för ditt mail. Dessvärre innebär uteblivet svar att kompensation inte är aktuellt i ditt ärende. Jag beklagar innerligt det som skett och förstår din frustration avseende det som har skett.

Jag hoppas att du i fortsättningen får en bättre upplevelse med oss på foodora och önskar dig en trevlig start på veckan.

Kanske Foodora bör tänka över deras sätt att se på kompensation? Och att när restaurangen gör fel, kanske Foodora bör ta på sig felet i och med att betalning görs till Foodora?

I och med att detta var min första order från Foodora och det slutade i en fel order, pengar i sjön, dålig kundhantering och onödig tid, ber jag Foodora att ta bort mitt konto. Vad ska jag med det till? Och jag vill konstigt nog inte använda Foodora i fortsättningen.

Foodoras konkurrenter

Jag har använt Foodoras konkurrenter Uber och Wolt ett par gånger. Någon gång (tyvärr) har det blivit fel i en beställning. Utan att ens behöva argumentera – får man en kompensation i form av krediter eller återbetalning av båda två. För Foodora verkar detta vara helt främmande.

Foodoras betyg

Betygen kunder har gett Foodora på Trustpilot, Yelp och Eniro bevisar att jag inte är den enda (såklart) som har blivit dåligt behandlad i liknande situationer med fel i beställningen. Frågan är – Varför kan inte Foodora göra sina kunder en tjänst och behandla dem bättre?

foodora

Post
Share on Facebook0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.